Ilość wyświetleń: 2740

Ośrodek Szkolenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej W Kamionce


Odsłuchaj

Powrót
Panorama miejscowości Kamionka

Dowódcy statków, piloci, przyprowadzający oceaniczne kolosy do nabrzeży, muszą być dobrze wyszkoleni. Gdzie mają się uczyć? W rzeczywistych warunkach – to zbyt kosztowne. Dlatego, powstają dla nich śródlądowe ośrodki doskonalenia. Jest ich kilka na świecie, w tym w Polsce – niedaleko Iławy – o nazwie: Badawczo-Szkoleniowy Ośrodek Manewrowania Statkami. Znajduje się on w miejscowości Kamionka, nad jeziorem Silm, kilka kilometrów od centrum Iławy. Działa pod egidą Fundacji Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska, utworzonej przez Politechnikę Gdańską, Akademię Morską w Gdyni oraz miasto Iława.

Nad jeziorem Silm, zauważyć można pływające niewielkie statki o niezwykłych nazwach: „Cherry Lady”, „Dorchester Lady”, „Blue Lady”. Mają swe odpowiedniki w rzeczywistości; są wiernymi kopiami dużych jednostek, wykonanymi w znacznym zmniejszeniu (m.in. w skali 1:24). Moce silników (elektrycznych) też dopasowano do modeli. Warunki manewrów na jeziorze muszą bowiem jak najmniej różnić się od tych, z jakimi kapitanowie będą mieli do czynienia w rzeczywistości.

Badawczo-Szkoleniowy Ośrodek Manewrowania Statkami

Kapitanowie z całego świata uczą się w Iławie przeprowadzać tankowce przez śluzy, wpływać do portów, np. Rotterdamu, Amsterdamu i innych. W tym celu stworzono na jeziorze specjalne prądy wodne, utrudniające manewrowanie – podobnie jak przeszkadzają prądy w oceanach.

Szkolenie z zakresu manewrowania muszą ukończyć kapitanowie wszystkich statków przewożących niebezpieczne ładunki. Ośrodek pod Iławą jest jednym z niewielu takich w świecie, przekazujących wiedzę na ten temat – z wykorzystaniem miniatur prawdziwych jednostek. Podobne istnieją w Australii, Francji, Anglii.

Zakres szkoleń jest bardzo urozmaicony i dopasowany do życzeń armatorów. Kapitanowie z całego świata doskonalą się więc na polskim jeziorze we współpracy statków na morzu – np. podczas przeładowywania płynnych paliw z jednego tankowca na drugi, ćwiczą się w manewrowaniu podczas silnych wiatrów. Żeby program kursu dopasować do rzeczywistości, pracownicy iławskiego ośrodka poznają i badają przebieg katastrof i kolizji morskich. Wyniki tych analiz uwzględniają w układaniu programu kursów.

źródło: http://portalmorski.pl

Flagi i logotypy Unii Europejskiej, Rzeczpospolita Polska oraz Warmii i Mazur